14 February 2016

PART 1: OUR JUNIOR JOURNEY


Sebelum saya kongsikan pengalaman saya dalam rawatan IUI ni. Saya akan ceritakan serba sedikit tentang perkahwinan saya. Saya dan suami kenal dari sekolah menengah masa tu form 4(2003). Tapi kitorang xde la bercinta beria-ia, just frend sebab time tu saya nak focus pada SPM. Setelah sekian lama terpisah after SPM. Kami terjumpa balik dalam facebook. So, dari situ kami mula berkawan dengan lebih rapat. Alhamdulillah tak lama lepas tu kami mengambil keputusan untuk bertunang dan berkahwin. Kami dinikahkan pada Disember 2010. Masuk tahun ni dah 6 tahun.

Setiap perkahwinan mesti mengimpikan cahaya mata. Tapi rezeki bukan milik kami. Bertubi-tubi soalan dan pertanyaan dari keluarga dan kawan-kawan. Bukan kita minta semua ni terjadi semua ini dugaan dariNya.

Tahun pertama pernikahan kami, kami masih lagi tak membuat apa-apa rawatan (tradisional mahupun moden). Masuk tahun ke-2, saya start mengamalkan rawatan tradisional. Di mana sahaja tempat yang orang bagi tahu saya pergi ikhtiar, masih tiada rezeki. Pada masa ini jugak period saya terganggu hampir setahun tak period. Mau tak rungsing. Tahun ke-3, kami mengambil keputusan untuk berehat dari mengamalkan mana-mana rawatan dan bebas dari segala ubat dan supplement.

Setelah lama kami berehat, tahun ke-4 kami mulakan balik, tapi kali ni saya hanya ambil supplement untuk lancarkan period. Alhamdulillah ada peningkatan walaupun period tu dating 2 ke 3 bulan sekali. Dan kebetulan bulan 5 2014 adik ketiga saya bersalin, masa tu saya kat kampong. Sorang nurse datang untuk check up baby. Nurse tu la yang bagi cadangan kepada saya untuk melakukan rawatan kesuburan. Beberapa hari lepas tu, saya ke klinik kesihatan untuk mengetahui procedure rawatan tersebut. Semua berjalan dengan lancar, doctor pun bagi penerangan yang terang lagi jelas. So, doctor sarankan saya lakukan IUI procedure. Doctor adakan temujanji dengan O&G Hospital Sultanah Nur Zahirah, Terengganu (HSNZ).


Ok… jom kita masuk part 2 untuk pengalaman saya untuk melakukan IUI Prosedure. 

No comments:

::U Follow Me, I Follow u Back::

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails