14 February 2016

PART 2: OUR JUNIOR JOURNEY (Temujanji dengan Klinik Pakar O&G)


23 Julai 2014
Pada sesi temujanji pertama ni, tak banyak yang dilakukan, doc cuma ambil semua keterangan kita, dari luar sampai ke dalam kelambu. Time ni tak yah nak malu-malu, kita datang untuk rawatan, nanti kalau kita tak ceritakan semuanya, susah untuk doctor dan juga kita.
            Ok, disebabkan kami tinggal di Dungun, doc sarankan kami refer ke klinik pakar O&G di Hospital Dungun. Ok jgk, sebab dekat sikit.

13 Oktober 2014
            Di Hospital Dungun, doctor bagi saya ubat untuk lancarkan period. Nama ubat tu PROVERA (untuk lancarkan period). Doc bagi untuk 2 bulan. Tapi saya makan skali je pastu period datang secara normal dan tarikh tetap, Alhamdulillah. Bila period dah ok, doc bagi ubat subur jenis CLOMIPHENE atau biasa kita panggil CLOMID, ubat ni makan time period hari ke-2 hingga hari ke-6. Dalam masa yang sama, saya kana ambil darah untuk Day-2 dan Day-21. Si suami dah ambil sample air mani dan dah dihantar ke makmal. Part suami dah settle.

8 Disember 2014
            Masih lagi temujanji di Hospital Dungun. Lepas di scan dan check up apa yang patut, doc cakap saya ada PCOS (Polycystic Ovarian Syndrome). Apa itu PCOS? (baca kat bawah, saya ada terangkan sikit pasal PCOS ni). Lepas saya dapat tahu yang saya ada PCOS, saya terus buat research pasal PCOS. So, dari situ saya mula diet. Saya agak chubby, after struggle untuk diet, saya dapat turun sebanyak 5kg sahaja, dh cukup memadai buat masa tu. Doc refer balik ke O&G HSNZ untuk next planning. Part seterusnya lagi best……………………



APA ITU PCOS (Polycystic Ovarian Syndrome)?

     Penyakit ini disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon di dalam badan, di mana terdapat lebihan hormon lelaki dan insulin di dalam pesakit. Ini boleh mengakibatkan kitaran haid yang tidak teratur disebabkan tiada ovulasi, haid yang berpanjangan dan banyak, kemandulan, obesiti, pengangguan metabolisme gula dan kolestorl. Para doktor masih tidak dapat memastikan apakah punca sebenar PCOS ini tetapi mungkin penyakit ini adalah kait-paut dengan genetik.

APAKAH FAKTOR-FAKTOR PENYAKIT PCOS?
  • Kitaran haid yang tidak teratur. Apabila haid datang kerapkali ianya berpanjangan dan banyak.
  • kegemukkan atau obesiti
  • Kencing manis
  • Kolestrol tinggi
  • Kemandulan
  • Ketumbuhan bulu0bulu yang berlebihan seperti lelaki
KENAPAKAH PESAKIT PCOS SUKAR HAMIL?

     Ini disebabkan masalah ovulasi di kalangan pesakit PCOS. Tiap-tiap bulan, folikel kecil akan berkembang dan matang di dalam kilang telur, ovulasi akan berlaku apabila folikel itu matang dan dilepaskan ke dalam saluran peranakan. Akan tetapi apabila berlaku ketidakseimbangan hormon di dalam badan contohnya hormon lelaki dan insulin yang berlebihan, ini akan menyebabkan gangguan pada perkembangan dan kematangan telur. Ovulasi tidak akan berlaku dan kitaran haid terganggu. Oleh itu, pesakit akan lebih sukar untuk hamil.



RUJUKAN:


No comments:

::U Follow Me, I Follow u Back::

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails