14 February 2016

PART 3: OUR JUNIOR JOURNEY


22 April 2015
            Di klinik O&G HSNZ, saya ambil peluang untuk bertanyakan dengan lebih detail tentang PCOS ni. Doc menerangkan sebab dan factor yang menyumbang kepada PCOS. So, doc sarankan saya melakukan operation. Dalam operation ni, doc akan buat ovarian drilling and dye test. Tujuan operation ni dilakukan adalah untuk drill kilang telur supaya PCOS ni tak menghalang proses pengeluaran telur. Dye test plk, tujuan untuk melihat tiub folopio saya.

Ni cara dia buat pembedahan ovarian drilling. untuk yang nak tgk dengan lebih jelas, tgk dalam youtube.


14 Jun 2015
            Dah kena warded awal-awal. Tarikh operate 16/6/15, tp doc suruh masuk awal sbb nak scan and briefing psl bius. So berkampung la saya kat sana selama 4 hari. Aktiviti sebelum operate adalah...makan..tidur..makan..tidur... hihi



16 Jun 2015
            Tiba masa untuk operate. Tipu lah kalau tak nervous, semangat makin kuat lepas tgk semua family terutama my husben bagi sokongan. Dalam jam 2 ptg saya dimasukkan ke dewan bedah dan diberi bius penuh. Sedar tak sedar saya dh berada di katil ward time tu dah malam. Sakitnya hanya tuhan yang tahu, mungkin ubat bius dah hbs. Terasa ngilu kat bahagian perut. Keesokan harinya, saya dah boleh discharge, yeeeeaaayyy boleh balik rumah. Saya berpantang jgk, sbb kita tak tahu keadaan kat dalam macam mana kan.


Ahli keluarga setia menunggu depan dewan bedah. bau tak sakit pinggan diorg mengunggu.. dari kul 2pm smpai 4.30pm bru keluar dari dewan bedah.

Terima kasih awak sebab sentiasa berada di sisi saya.. dan awak jgk yang angkat saya ke bed di ward after operation.. katanya mengalir airmata dia lepas tgk saya tak sedarkan diri tapi airmata saya keluar. saya masih mamai lagi masa tu. yang saya dengar suara2 ahli keluarga, nak menyampuk tak boleh sbb tak sedar sepenuhnya lagi. dalam pukul 8.30 baru saya sedar sepenuhnya..saya masih tgk awak di sisi saya. terima kasih awak.

Discharge time...!!!! yeeeaayyyyyy dapat rehat kat rumah... TQ nurse2 yang cantik dan baik hati...


23 September 2015
            Follow up after operation, Alhamdulillah, doc cakap xde masalah, so doc continue dengan ubat CLOMID 50gm. Lepas tu doc nak buat TVS untuk tgk saiz telur, sama ada matang ke belum. Sementara tu, sebelum balik, saya ke bilik IUI procedure untuk jumpa dengan nurse. Tujuannya saya nak mintak dia terangkan secara detail tentang IUI ni. Nurse tu mmg bagus dengan cara penerangan dia. Terang dan jelas.

            Mesti korang nak tahu ada effect tak after operate ni. Apa yang berlaku pada saya, memang ada effect, effectnya, seminggu sebelum period, saya akan berasa sakit di bahagian rahim. Rasanya macam kita senggugut, tp ia akan berlarutan selagi tak period, doc suruh saya makan ubat tahan sakit, saya biarkan je. Tak kan la setiap kali sakit nak telan ubat. Tahan je la..

Part seterusnya saya akan cerita tentang result TVS saya….

No comments:

::U Follow Me, I Follow u Back::

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails